عوامل خشکي پوست در زمستان


خشکي پوست تقريباً يک مسأله جهاني‌ است و عوامل مشخصي باعث مي‌شوند تا سفتي، پوسته‌شدن و خطوط و شيارهاي نازک در پوست پيشرفت کند. اين عوامل شامل موارد زير هستند:


سن:

داشتن يک رژيم غذايي سالم، انجام ورزش و کاهش استرس مي‌تواند به جوان‌ماندن شما به مدت طولاني‌تر کمک کند. با اين حال عليرغم تلاش‌هاي زياد ، پوست‌ شما احتمالاً بارها تغييراتي داشته است.

همان‌طور که سن شما بالاتر مي‌رود، پوست‌تان خشک‌تر مي‌شود، چرا كه غدد مولد چربي بدن، فعاليت‌شان کمتر شده و چربي زير پوستي کاهش مي‌يابد. در اين حالت پوست شما عملکرد حفاظتي‌اش را از دست مي‌دهد.


جنسيت:

اگر چه خصوصيات پوست هر شخص با سنش تغيير مي‌کند، اما رطوبت پوست مردان نسبت به خانم‌ها مدت بيشتري باقي مي‌ماند و معمولا مردان کاهش نسبتاً کمي ‌در چربي پوست و عوارض جدي مثل عفونت (مخصوصاً زير پوست) يا قانقاريا (خوره) را تجربه مي‌کنند.


آب و هواي زمستان:

ترکيب دماي سرد بيرون و هواي خشک داخل، تأثير زيان‌آور فوق‌العاده‌اي بر پوست شما دارد. وزش باد تا حد زيادي اين مشکل را تشديد مي‌کند.


سيگار کشيدن:

استفاده از تنباکو به خودي خود باعث خشکي پوست نمي‌شود، اما چنين و چروک را به‌ويژه در اطراف چشم‌ها و لب بالا افزايش مي‌دهد. افراد سيگاري نسبت به افراد غيرسيگاري هم‌سن خود، چين وچروک‌هاي بيشتري دارند.


با پزشك خود مشورت كنيد

در بيشتر موارد، خشكي پوست با درمان‌هاي متداولي كه از سوي متخصصان ارائه مي‌شود، قابل درمان است. اما اگر پوست‌تان عليرغم تلاش‌هاي فراوان بهبود نيابد، خشکي و خارش پوست مانع خواب شما ‌شود، زخم باز داشته باشيد يا از محل خراش، عفونت خارج شود، دکتر شما احتمالاً آزمايش‌هايي را تجويز و در مورد سابقه پزشکي شما سئوالاتي مي‌كند.

در صورتي که پزشك‌تان مشکوک باشد که خشکي پوست شما نتيجه شرايط پزشکي مثل از کار افتادن يا نقص غده تيروئيد يا ديابت است، آزمايشات تشخيصي دقيق‌تري را به شما پيشنهاد مي‌کند.

اگر آزمايشات، مشكلات جدي‌تري را نشان دهند، ممکن است لازم باشد به پزشکان ديگري از جمله متخصصان امراض پوستي که در اختلالات پوست تخصص دارند، مراجعه کنيد.


مراقبت از خود

اگر چه رسيدن به يک پوست بي‌عيب ‌و نقص امکان‌پذير نيست، اما توصيه هاي زير مي‌توانند رطوبت و سلامت پوست شما را تا حدي حفظ کنند:

1 - براي بيشتر افراد، حمام‌ کردن و دوش ‌گرفتن روزانه، مشكلي را پيش نمي‌آورد، اما اگر پوست شما خيلي خشک است، حمام‌کردن يک روز در ميان بهتر است.

توجه داشته باشيد که بيشتر ماندن شما در آب باعث مي‌شود چربي‌هاي محافظ پوست از بين بروند.

به همين دليل، كل شست ‌و شو فقط بايد چند دقيقه طول بکشد و دوش ‌گرفتن‌ بايد زير 15 دقيقه باشد. بهتر است به جاي آب داغ از آب ولرم استفاده شود، به‌ويژه زماني که صورت خود را مي‌شوييد اين زمان بايد کمتر شود.

2 - صبح‌ها صورت خود را با آب سرد بشوييد و فقط در شب از شست‌ و شو دهنده‌ها استفاده کنيد. از صابون‌هاي قوي و خشک اجتناب کنيد.

اگر پوست خشکي داريد، بهتر است از کرم‌هاي پاک‌کننده ي ملايم پوست و ژل‌هاي حمامي ‌كه حاوي مرطوب‌کننده است، استفاده کنيد.

اگر احساس مي‌کنيد بدون صابون پوست‌تان تميز نمي‌شود، صابون‌هاي ملايمي‌که چربي و روغن اضافه دارند را انتخاب کنيد.

3 - سعي کنيد براي هر قسمت بدن از صابون‌ها و پاک‌کننده‌هاي مخصوص استفاده کنيد؛ مثلاً براي صورت، زير بغل و دست‌ها و پاها هر کدام صابون و پاک‌کننده خاص خود را به کار ببريد.

4 - در وان حمام، خود را نشوييد و پوست خود را مالش ندهيد. بهتر است براي شستن پوست خود به جاي ليف، از دست‌هايتان يا اسفنج استفاده كنيد. اگر چه ليف مي تواند به از بين بردن سلول هاي مرده ي پوست كمك كند، اما براي پوست‌هاي خشك بسيار تحريك كننده است.